|
STIINTA DACICA
Pentru a ne face o imagine despre nivelul la care au ajuns
dacii in domeniul stiintific, Iordanes ne-a lasat un citat plin de admiratie si
chiar daca acest tablou era exgerat, el cuprindea un sambure de adevar si arata
interesul care si-l dadeau dacii pentru dezvoltare si progres: 'Vezi ce
mare placere, ca niste oameni prea viteji sa se indeletniceasca cu doctrinele
filosofice, cand mai aveau putintel timp liber dupa lupte. Putem vedea pe unul
cercetand pozitia ceru ui, pe altul insusirile ierburilor si ale fructelor, pe
acesta studiind descresterea si scaderea lunii, pe celalalt observand eclipsele
soarelui si cum, prin rotatia cerului, (astrele) care se grabesc sa atinga
regiunea orientala sunt duse dupa o regula prestabilita'. Persoanle care
se ocupau cu predilectie de cercetarea stiintifica, erau preotii, dar se pare
ca nici nobilii laici nu erau straini de astfel de activitati chiar daca
numarul acestora din urma era mic. Primele cunostinte din domeniul stiintelo r
le aduce Zamolxe care pune bazele medicinei, astronomiei si a jurisdictiei in
Dacia, cele mai multe date insa le avem despre perioada domniei lui Burebista
cand preotul Deceneu a realizat al doilea salt semnificativ in stiinta dacica,
dupa Zamolxe.
In domeniul astronomiei, masurararii timpului si medicinei, a stiintelor in
general, 'getii au fost intotdeauna superiori aproape tuturor barbarilor
si aproape egali cu grecii'(Iordanes).
Cunostintele despre astronomie ale dacilor isi depaseau timpul. Iordanes ne
comunica ca dacii stiau raportul dintre diametrul Soarelui si al Pamantului,
cunosteau in detaliu miscarile stelelor pe bolta cereasca, miscarile planetelor
din sistemul solar, orbitarea Lunii in jurul Pamantului si efectul satelitului
asupra planetei noastre. Autorul got ne mai spune ca dacii aveau si cunostinte
de astrologie.
Mersul vremii se pare ca a fost un fenomen pe care dacii l-au studiat timp
indelungat, iar cunostintele de astronomie le-au permis sa elaboreze unul din
cele mai exacte calendare cunoscute vreodata. Acest lucru trebuie privit ca pe
o teorie care isi asteapta argumentele care sa o impuna definitiv. Teoria
conform careia sanctuarele circulare de la Sarmizegetusa erau folosite drept
calendare a fost elaborata de ilustri istorici romani, cum ar fi St. Bobancu, E.
Poenar u si C. Samoila. Desi lucrurile au fost studiate cu profesionalism, si
dispunerea pietrelor in sanctuare rezolva de minune problemele pe care le
infrunta omul care intemeiaza un calendar, aceasta teorie nu poate fi admisa ca
informatie in adevarata in afara oricarei umbre de indoiala, neexistand alte
izvoare care sa o ateste.
SANCTUARUL MIC ROTUND
Micul
sanctuar rotund este alcatuit din 114 piese dintre care 13 sunt lespezi , iar
101 sunt stalpi. Cei 101 stalpi sunt impartiti de cele 13 lespezi in 13 grupari
in urmatoarea ordine: 8 grupe de 8 stalpi, 1 de 7 stalpi, 3 de 8 stalpi si una
de 6 stalpi.
Micul sanctuar rotund intruchipeaza un calendar solar:
-1 stalp=1 zi
-1 lespede=1 marcaj pentru o saptamana si pentru un an
-numaratoarea poate incepe de langa oricare lespede
-un an se atinge prin 3 rotatii complete + 8 saptamani
-se marcheaza anul scurs pe lespedea la care s-a ajuns
-se incepe noul an de la stalpul urmator
-se efectueaza un ciclu de 13 ani (pana se marcheaza toate lespezile)
-in acest interval anul dacic ramane in urma cu 1 zi fata de anul tropic si se
aplica corectia de o zi
-din cauza celor 2 saptamani de 6 si 7 zile durata anilor fluctueaza dand
urmatoarea succesiune: 364-366-365-366-365-364-366-365-364-367
-singurul deficit al acestui sanctuar este nevoia de a tine minte saptamanile
impediment ce poate fi usor inlaturat prin calcularea punctului unde se termina
anul nou si marcarea lui.
-structura simpla a calendarului il indica ca fiind unul civil.
SANCTUARUL MARE ROTUND
Marele sanctuar
rotund este structurat pe 3 cercuri concentrice plus o absida in interiorul
lor.
Cercul exterior(A) este alcatuit din 104 lespezi (de 45 de cm inaltime) lipite
una de alta si care formeaza un cerc perfect inchis. Lipit de primul, al doilea
cerc(B) este format din 210 piese: 180 de stalpi (cu inaltimi intre 120-135 cm)
despartiti in 30 de grupuri de cate 6 de 30 de lespezi (cu inaltimi intre 55-65
cm). Al treilea cerc(C) la o distanta considerabila de primele doua este format
din 68 de stalpi (cu inaltimea de 3m , acoperiti cu teracota si dotati cu
piroane ce aveau in capat inele) aran jati in 4 grupuri despartiti de lespezi
in urmatoarea ordine: 17 stalpi-4 lespezi-18 stalpi-3 lespezi-16 stalpi-4
lespezi-17 stalpi-4 lespezi. Absida contine 72 de blocuri:68 de stalpi
impartiti in 2 grupe despartiti de cate 2 lespezi astfel: 13 stalpi-2
lespezi-21 de stalpi-2 lespezi. Lespezile din cercul C si din absida formeaza 2
axe perpendiculare. Pe directia celei orizontale in afara sanctuarului se afla
pragul de acces un patrat de 4x5 lepezi.
Sanctuarul mare intruchipeaza de asemenea un calendar solar:
-1 stalp din B si C reprezinta o zi
-numaratoarea poate incepe de oriunde la B si C dar putin probabil
-un an se atinge prin doua rotatii ale cercului B
-concomitent se parcurge si cercul C la a carui fiecare parcurgere se adauga o
zi la cercul B(se muta marcajul pe stalpul dinainte) rezultand ani fluctuanti
de 365-366de zile
-corectia este foarte buna pentru un ciclu de 13 ani
-1 stalp din absida reprezinta un an , parcurgerea ei (21+13+13=47 ani)
implicand corectia de 7 zile esalonat sau deodata
-1 stalp din cercul A =1 an, parcurgerea lui (104 ani) implicand corectia de 2
zile deodata
Constructia mai complexa cu o destinatie mai complexa probabil. Aceasta ar
putea insemna ca era un calendar religios. Folosirea ceva mai complicata decat
cel mic are avantajul unei corectii mai bune pe termen mai lung, poate era
folosit la anticiparea mai usoara a anumitor evenimente probabil a sarbatorilor
religioase (care probabil erau insemnate pe cercul C) oricum destinatia era
cert diferita datorita structurii saptamanilor.
Diferenta de opinii dintre istorici, se refera doar la
modul de folosire a sanctuarelor caci algebric calculele ies minunat pe hartie,
aratand originalitatea absoluta a calendarului dacic si exactitatea
surprinzatoare a lui.
In domeniul medicinei, autorii antici din Grecia au vorbit numai cu admiratie
despre medicii-preoti daci. O importanta informatie ne este lasata de
Dioscoride care ne transmite numele dacice pentru 42 de plante medicinale. De
la Platon insa putem desprinde o informatie nu mai putin valoroasa si anume
felul in care practicau medicina preotii daci 'despre care se spune ca ii
fac pe oameni nemuritori'. Iata care sunt cuvintele preotului medic citat
de Platon: 'Zamolxis care e regele nostru, dovedeste ca zeu ce este, ca
tot asa cum nu se cuvine sa incercam a vindeca ochii fara sa fi vindecat capul,
nici sa tamaduim capul, fara sa tinem seama de trup, cu atat mai mult nu
trebuie sa incercam a vindeca trupul fara a cauta sa tamaduim sufletul; pricina
pentru care cele mai multe boli nu se supun artei medicilor Helladei este ca ei
nesocotesc intregul pe care ar trebui sa-l ingrijeasca, iar daca acestui intreg
nu-i merge bine, nu poate sa-i mearga bine nici partii. Asadar, zi ea tracul
meu, de la suflet pornesc cele rele si cele bune pentru corp, ca si pentru omul
intreg; de acolo purced acestea, asa cum din cap purced cele privitoare la
vaz'. Iata o conceptie complexa despre anatomie si despre stiinta curativa
care erau in posesia dacilor, cunostinte care dupa cum si Platon admite ii pune
deasupra medicilor greci care practicau medicina de la Atena pana la Roma.
Asadar medicii daci se foloseau si de vindecarea bolnavului pe cale psihica, pe
langa metodele clasice. Aceste metod e la daci cuprindeau terapia cu plante,
precum si interventiile directe pe corp, arheologii aducand la lumina numeroase
truse cu instrumente chirurgicale. Medicii daci ajunsesera sa posede un bagaj
de cunostinte medicale destul de mare pentru a efectua operatii inclusiv pe
creier asa cum o demonstreaza craniul cu trepanatie perfect vindecata,
descoperit la Hunedoara. Faptul ca dacii isi incinerau mortii ii priveaza pe
arheologi de studiul bolilor si remdiilor lor din Dacia.
Dacii au reprezentat o civilizatie inaintata iar stiinta se cerea sa fie la acelasi nivel inalt, fapt pe care 'oamenii de stiinta' daci l-au infaptuit.