|
"TEHNICA' SIMBOLISTA
Respingind carentele pina la un punct formaliste ale simbolismului si bazele ideologice ale acestei tendinte, nu trebuie totusi pierdut din vedere un fapt esential. Poetii simbolisti, in masura in care fac - efectiv - arta literara, rezolva probleme specifice de "maiestrie' artistica. A vorbi despre curente literare si a nu examina procedeele literare ale scriitorilor respectivi reprezinta o lacuna serioasa si propriu-zis un nonsens. Dar ea se evita acordind atentia cuvenita "maiestriei' artistice, respectiv "capacitatii de a crea imagini individualizate, de a da ideii expresia specific artistica'1. Numai din aceasta perspectiva unitatea dialectica dintre continut si forma poate fi apreciata in mod just, si aceasta nu numai in cazul curentului simbolist, dar si al oricaror altor formule literare.
O astfel de cercetare este cu atit mai necesaracu cit unele din procedeele "tehnice' ale simbolismului sint calificate pe nedrept "formaliste'. Altele sint prezentate ca "specific' simboliste, cind in realitate nu este de loc asa. In sfirsit, o categorie insemnata de procedee n-au fost puse inca suficient in lumina, desi numai ele ne pot documenta asupra formelor particulare ale maiestriei simboliste propriu-zise. Or, analiza trebuie sa se indrepte mai ales in aceasta directie atunci cind urmareste sublinierea elementelor cu adevarat specifice ale simbolismului.
Un prim grup de observatii privesc procedeele mi-nuirii simbolurilor, figura poetica, precum stim, de loc tipic "simbolista', dar tratata uneori de poetii simbolisti intr-un mod aparte. Sensibilizarea prin imagini a acestor simboluri variaza de la simpla comparatie, pina la metafora complexa de ordinul "corespondentei'.
Pentru ceea ce s-ar putea numi simbolism elementar, plan, poezia lui D. Anghel ofera cele mai bune exemple. La el, "limbajul' florilor este limpede; ele sint simple embleme pentru "ideile' de melancolie, puritate, amintire etc.:
in trandafiri cu foi de ceara,
Traiesc mihnirile si plinge norocul zilelor de vara.
Ca nalba de curat odata eram, si visuri de argint
imi surideau cu drag, cum ride lumina-n foi de margarint,
Ah, amintirile-s ca fulgii ramasi uitati in cuiburi goale!
Oricine constata aspectul traditional al acestui mod de comparatie, "maiestrie' eficienta, dar elementara, de loc specific simbolista. Este, de altfel, de observat ca in cuprinsul simbolismului romanesc D. Anghel reprezinta unul dintre poetii cei mai saraci in comparatii si metafore, fiind in acelasi timp cel dintii simbolist roman care are grija sa ofere cititorului toate cheile. Moartea nartisului constituie un exemplu tipic de traducere a dictionarului poetic:
E magul amintirii, cu lampa lui albastra, Ce s-a trezit si scrie in vechea lui scriptura, Din tot ce e acuma si toate cite fura, O jalnica poveste, ce seamana cu-a noastra.
Metoda este foarte raspindita in simbolismul romanesc, si peste tot intilnim explicatii, printr-o fuga de ermetism si de obscuritate care bate la ochi. Al. T. Stamatiad evoca Templul iubirii cu intentia precisa, marturisita, de a exprima caducitatea dragostei:
Caci templul se preface cu-ncetul in ruina; Trecut-au ani, si- totusi ruina o contemplu.
La Ion Pillat apare la un moment dat imaginea Copilul ce-a dorit privighetoarea. Iata acum si traducerea:
Gindeste-te ca poate te iubise Copilul ce-a dorit privighetoarea.
Minulescu scrie o romanta a Tineretii si la sfirsit pune si el punctul pe i:
Si-acum,
Cred c-ati ghicit cine era Necunoscuta care se vindea Era chiar tineretea mea!
in Ultima ora, ne lovim de aceeasi maniera. Ba in Echinox de toamna apare chiar explicatia didactica:
E simbolul idilelor defuncte.
Mai complexa este tehnica sensibilizarii simbolului prin imagini care se dezvolta unele din altele, in joc asociativ. Petica, de pilda, este plin de comparatii, si, de multe ori nici el nu se poate elibera de particula "ca'. Dar comparatia nu mai este pivotul poeziei, care se construieste pe aglomerari de imagini convergente.
Iata un exemplu. Poetul vrea sa evoce melancolia sumbra, apasatoare, a fecioarelor "impovarate de-a viselor tortura', si atunci el se opreste la imaginea viorilor care tac subit, enigmatic, in noapte (Cind viorile tacura). Imaginea viorii se continua cu aceea a "arcusurilor albe in noaptea solitara', apoi cu aceea a strunelor, a degetelor care le fac sa vibreze, "clape de fildes', "flaute de aur' etc. Rezultatul este o reusita sinteza imagistica, ce poate parea uscata la examenul anatomic, dar a carei punere in pagina, la lectura, transmite o reala vibratie. Romanta, Soarelui de Ion Minulescu ilustreaza aceeasi tehnica simbolisto-metaforica (dar cu tendinta de stereotipie) de a scoate cit mai multe sensuri si a stabili cit mai multe asociatii posibile dintr-o imagine-cheie:
Dau fluviilor gratii de reptile,
Dau marilor priviri fosforescente,
. Iar muntilor din zare, aspecte de gorile,
Si brazilor, pe coaste, pozitii indecente.
Dau fructe noi smochinilor uscati. Dau bronzului figura omeneascaetc.
Exista si un alt mod de a dezvolta simbolul, prin aglomerare de imagini de acelasi tip, in care sim-bolul devine un fel de scenariu imagistic, tratat in sine, descriptiv. O astfel de modalitate este insa prielnica alunecarilor formaliste, deoarece sensul ideii se pierde.
In aceasta situatie, poezia simbolista ezita intre doua solutii, si opera lui N. Davidescu, pentru a cita un exemplu, este plina de fapte concludente. Or, poetul simbolist isi aduce aminte de ideea de baza si are grija, in final, sa precizeze sensul simbolului, si atunci, intrucit toata sfortarea s-a consumat in evocarea imagistica, ideea pare lipita (caz tipic de lipsa de maiestrie); or, el construieste de la inceput poezia pe asimilarea si identificarea paralela a imaginilor-simbol cu "ideea' respectiva, si atunci versurile degaja un sens infuz, perceptibil din capul locului. Astfel, printesele stilizate, prerafaelite, sint iluziile (Viziune), "sufletul meu e strania tara' (De profundis, in Inscriptii), dar primul procedeu este mai frecvent. N. Davidescu evoca, de pilda, o priveliste de prabusire cosmica, plina de efecte literare, si ai tot timpul impresia ca atentia este indreptata exclusiv in aceasta directie. Cind, deodata, vine precizarea: "E visul unei zile' etc., si atunci atmosfera se imprastie. Vastele perspective cosmice sint rupte printr-o schimbare brusca de registru: a aparut fara veste enuntarea ideii, traducerea pe loc a simbolului. Nu totdeauna un asemenea contrast este fericit, si adevarata maiestrie simbolista il evita.
La Ion Minulescu, procedeul aglomerarii imagiste ia uneori un caracter aproape mecanic, de emisiune in serie. Poezia Ecce Homo (Romante pentru mai tirziu) si altele se bazeaza numai pe enumerarea de metaf ore-def initii:
Eu sint o-mperechere de straniu Si comun,
Eu sint o cadentare de bine
Si de rau,
De glasuri razvratite,
Eu sint o-ncrucisare de forte
Si trompete,
De lenese pavane
Si repezi farandole.
In craniu port Imensul, stapin pe Univers, Si-n vers, vointa celui din urma Ne-nteles!
Luna apare "in noaptea aceea' ca un "cap de mort', ca un "ghem de sfoara', apoi ca un "chihlimbar'; galerele sint trei tovarase de lupte, "trei si-criuri profane' etc. Aceste procedee, care denota maniera, constituie elemente de rutina nu si de maiestrie poetica simbolista propriu-zisa.
Cind expresia simbolului se
bazeaza pe imagini de senzatii
asociate, de continut diferit, avem de-a face cu binecunoscutele corespondente simboliste.
Ele au la baza tendinta
explorarii si lucrarii simultane asupra mai multor simturi, si tot talentul
poetului consta din capacitatea
de a face aceste corespondente acceptabile pentru sensibilitate si imaginatie prin suprapunere, sau, cum prefera alti
esteticieni, prin "unificare'1. Procedeul, cu toate teoretizarile
sale, nu cunoaste in simbolismul
romanesc o dezvoltare ampla. Ba
s-ar putea spune ca, prin Anghel, ideea de ,,corespondenta' se intoarce de fapt la banala si tradi
tionala comparatie: '
Ca nalba de curat eram, si visuri de argint
imi surideau cu drag, cum ride lumina-n foi de margarint,
Si dulci treceau zilele toate - si - arar dureri dadeau ocoaW
Adevaratul promotor al corespondentelor, care este Macedonski, practica uneori echivalente melodice si coloristice in spiritul programatic al simbolismului:
Pe ritmuri persane, in strofe - asezate, Melodic, coloarea, coloarei raspunde De flacari, de aur, pembe, argintate, Nebuna orgie de roze oriunde.
Dar singe ce curge din nori inalta fanfare de goarne.
Am spus "programatic', si nu "autentic', deoarece adevaratele "corespondente' simboliste, provenind din confuzii de perceptii emotionale, n-au in esenta lor nimic deliberat, nimic expozitiv in desfasurarea lor, cum adesea in simbolismul romanesc se intimpla. Este un capitol unde "tehnica' acestui curent nu atinge culmi de virtuozitate, deoarece alaturarea de imagini se face in mod oarecum deliberat, nu genuin, spontan, cum recomanda esenta esteticii simboliste. Examinat sub acest raport, Petica este mult mai "simbolist' decit Macedonski si multi altii, posteriori, deoarece la el olfactivul si muzicalul se interpatrund imprevizibil prin simplul joc al asociatiilor poetice:
Putin parfum in umbra lina, Surisul florilor de seara, O rugaciune - abia soptita, Un vis pierdut in noaptea clara,
Viori care-au tacut pe n-asteptate isi pling cintarea lor neispravita. Grabiti-va! Din florile uitate Curind s-a stinge vraja tainuita. Viori care-ati tacut pe ne asteptate.
Notarea sinesteziilor releva maiestrie in masura in care asociatia imaginilor capata semnificatie morala, dezvaluind un sens simbolic al universului. Dar, de cele mai adesea, simbolismul romanesc le cultiva. In primul rind, pentru aspectul lor pictural - sugestiv, ceea ce scoboara procedeul cu o treapta, intr-o viziune ca.aceasta, a lui Bacovia, nu exista nici o preocupare de cunoastere, ci numai de decor si atmosfera:
Primavara
O pictura parfumata cu vibrari de violet
A lega ideea de funebru de culoarea neagra, a toamnei de violet, melancolia de galben s.a.m.d., constituie desigur "corespondente', dar elementare, un fel de "cod' poetic, care se transforma repede in conventie si maniera. La acest capitol, Bacovia se arata destul de stereotip, cu o inventie imagistica minima, inclinam a vedea in sinesteziile lui Minulescu (de altfel extrem de putine) o spontaneitate ceva mai accentuata:
De ce-ti sint ochii verzi, culoarea wagnerienelor motive?
Sau:
lntr-un amurg de toamna orchestrala,
In violet,
in alb,
in roz,
Si-n bleu.
Dar nu-i mai putin adevarat ca oricit s-ar ambitiona poezia simbolista, prea multe si surprinzatoare combinatii de senzatii nu se pot inventa, intrucit peste cele cinci simturi fundamentale (sa zicem zece, cu cele interne) nu se poate trece. Sinesteziile ofera posibilitati intrinsec limitate, si toata abilitatea poetica consta nu din permutari si inlocuiri de senzatii, ci din conexarea lor intr-un raport inedit. De aceea, a asocia imaginea muzicii cu senzatia olfactiva a devenit de la Baudelaire incoace o corespondenta destul de banala, si F. Aderca, intre altii, o reediteaza: Unae-i mina care sa dezlantuie Muzica prin aer, palpitind parfum.
470
Mai originala este suprapunerea culorii peste miros, ca la Al. A. Philippide:
Un brad batrin mormaie in barba Ca i-au furat culoarea-n miros nucii.
Dar, inca o data spus, acest gen de "simbolistica', fara mari perspective in fata (deoarece nu poate depasi un numar dat de combinatii), pune grele probleme de maiestrie simbolismului, rezolvate mai totdeauna in spiritul unei noi conventii, proprii modalitatii specifice a curentului.
Aceasta transpozitie de senzatii ne ajuta sa intelegem si mai bine dimensiunile "realismului' poeziei simboliste. Asa cum s-a si observat, simbolismul prezinta nu numai tendinte descriptive1, de tip obisnuit, traditional, dar si fenomene de reflectare poetica, "in zigzag', a realitatii. Un caz particular al acestui tip de reflectare este tocmai "corespondenta'. Nu este natura, uneori, toamna, "violeta'? Amestecul de aflu-vii, de arome, nu are in el si ceva "muzical'? Daca exista monumente arhitecturale care "cinta'2, de ce n-ar exista si peisaje "muzicale'? Metaforele citate nu spun ceva despre esenta fenomenului sau obiectului in cauza?
Aceste reprezentari ar fi antirealiste, pur subiective, daca imaginea realitatii in poezia simbolista s-ar reduce numai la astfel de notatii, intr-o organizare pur arbitrara. Dar daca pentru a da o prezenta mai accentuata caracterului tipic al imaginii, poetul utilizeaza uneori si astfel de asociatii, impresia de realitate nu se siarima. ci, dimpotriva, capata adincime si sugestivitate. Formalism inseamna cultivarea in gol a simbolurilor si imaginilor - corespondente, ca simple fragmente autonome, disparate. Dar cind acestea sint subsumate unei impresii realiste fundamentale (singura care are, de altfel, si priza asupra constiintei), fiecare perceptie reflectind un aspect partial al realitatii, combinarea si sinteza lor este oricind posibila si evadarea din sfera realitatii nu se produce niciodata. Bazele filozofiei marxiste confirma intru totul aceasta constatare:
"intrucit reprezentarile nu sint legate de prezenta senzatiei in momentul respectiv, ele au o independenta relativa si pot fi imbinate arbitrar in minte unele cu altele. Imaginatia omului poate imbina elementele celor mai diferite reprezentari, create pe baza senzatiilor si perceptiilor care au existat cindva, dar, in ultima analiza, toate aceste elemente sint reflectari ale realitatii obiective.'1
Daca psihologia stiintifica, materialista, recunoaste realitatea obiectiva a corelatiilor senzatiilor, care pot sa mearga pina la reflexe conditionate2, poezia simbolista (si nu numai ea), care reflecta uneori prin mijloace imagistice concret-senzoriale tocmai astfel de fenomene, nu poate sa depaseasca nici ea conditia normalitatii. in esenta, avem de-a face "cu prima treapta a spiritului omenesc, in procesul sau de generalizare a datelor experientei pe baza de asemanare', "temelia tuturor operatiilor de generalizare ale inteligentei'. Se-ntelege atunci ca: "metaforele n-ar fi posibile daca intre diferitele aspecte ale universului n-ar exista asemanari obiective, pe care este tocmai rolul metaforelor de a le pune in lumina, ca unul din cele mai fine instrumente de cunoastere ale spiritului. omenesc'3.
Cu toate limitarile sale, este meritul simbolismului de a fi pus cel dintii, in poezia romana, astfel de probleme si a fi cautat rezolvarea lor printr-o metoda adecvata.
Metodele de exprimare ale simbolului, trecute in revista, spun unele lucruri despre "tehnica' simbolista, dar nu totul. Ea incepe sa se profileze cu adevarat de abia in faza in care simbolurile isi deplaseaza centrul de gravitate de pe "ideea' tradusa expozitiv pe aceea a starii de constiinta, fie si stereotipa, dar sugestiv evocata, in primul rind prin varia-tiuni imagistice pe aceeasi tema. Tot ce tine de alego-rizare sau de imbracarea ideii in imagini - placa] releva o deficienta a maiestriei, in schimb, tot ce insinueaza, anticipeaza, constituie un regim poetic pro-priu-zis simbolist, si in aceasta zona trebuie luat in primul rind pulsul maiestriei poetice simboliste. Cind Ov. S. Crohmalniceanu scrie cu o nuanta de indoiala:
"Mi se pare ca rolul simtitor sporit al sugestiei in cadrul ei e descoperirea cea mai pretioasa a simbolistilor'1, acest critic, nu totdeauna cu o perceptie justa a poeziei, poate fi chiar sigur ca a pus intr-ade-var degetul pe o nota esentiala, teoretizata si cultivata inca de la aparitia curentului.
Trebuie observat mai intii ca foarte multe-simboluri sint sugestive prin ele insesi in masura in care au calitatea sa produca asociatii prin simpla enuntare, in acest caz, maiestria simbolista consta in colectionarea de simboluri imediat elocvente imaginatiei, care pun deodata stapinire pe sensibilitate, orientind-o.
in orice poezie simbolista se cere un coeficient de colaborare din partea cititorului. Stim doar ca Mal-larme enuntase principiul: "A numi un obiect inseamna a rapi cititorului trei sferturi din placerea ghicirii lui'. Dar chiar daca poetul ar da de la inceput toate datele, exista totusi o serie de idei poetice care nu pierd nimic prin enuntare initiala limpede, dimpotriva. Cine nu intuieste dintr-o data simbolul florii care moare? El poate fi dupa imprejurari sim7 bolul dorului, al pasiunii agonice, al vietii in amurg, si melancolia, de o intensitate mai mare sau mai mica, este sugerata de fiecare data in mod infailibil, in genere, toate simbolurile care corespund momentelor fundamentale ale existentei (dragostea, deceptia, speranta, moartea etc.) turbura, sugereaza, fac imediat imagine, deoarece vorbesc, in fond, despre destinul omului. Trandafirul care infloreste inculca ideea iubirii; trandafirul care se usuca petala cu petala, pe aceea a iubirii care moare. Macedonski, Petica, An-ghel, I. Pillat au uzat si abuzat tocmai de astfel de "retete' sigure de sugestivitate. Limbajul acestor simboluri este direct si tulburator prin definitie. Doar spiritele blazate, sau cu intinsa educatie literara, ca- ( pabile de reactiuni negative la clisee, au respins si | resping astfel de imagini elementar-sugestive.
Nu acelasi este insa cazul simbolului-parabola si al j alegoriei, care presupune desfasurari si poante ideologice. Riscul pentru poet este acela de a irita pe cititor, obligindu-1 la un supliment de atentie, la o lectura repetata, pe care acesta nu si-o doreste totdeauna. Cheia, turnul, poarta minulesciana si altele de aceeasi categorie au de multe ori, cu toata bunavointa, un aer echivoc si factice, in definitiv, in ce consta "misterul trioletului'? Cel putin la Ion Pillat cele trei sarcofage (Sarcofagele, in Amagiri) reprezinta fapta, iubirea si arta. Avem deci de a face cu un program de viata. Dar cind in Eternitati de-o clipa dam peste un monarh orb care vorbeste, trebuie sa fim atenti "ce vrea sa spuna poetul'. Faptul, desigur, nu ridica nici o problema: ca sa contemple lumina eterna, absoluta, Aeterna Lux, marturiseste monarhul, "mi-am smuls lumina lumii trecatoare', insa sugestia, ca atare, a disparut, tonul fiind prea didactic, de parabola cu cheie, gen Oscar Wilde. Emil Isac, Al. T. Stamatiad au cultivat genul, care se salveaza de la artificialitate doar prin conciziune si pregnanta imediata a imaginii centrale.
Infailibil sugestiva, daca este minuita cu abilitate, este si "corespondenta', mai putin aceea intre senzatii, cit intre momentul emotional si imaginea care i se adecveaza prin analogie. Cine nu s-a regasit, uneori, in natura? Cine n-a meditat in momente de criza morala la anume aspecte cosmice care par a vorbi eului de problemele sale? Pentru a da un exemplu arhicunoscut, Moartea Narcisului de Anghel este tocmai monografia unui astfel de moment de "corespondenta', descris, analizat si rezumat cu o deosebita claritate. Ce sugereaza o floare, aflam imediat consultind pe Stefan Petica, pe D. Anghel, pe Mace-donski. Din ce se compune Farmecul noptii? Tot Anghel ne da raspunsul: "dor', "vint blind', "flori de umbra', "soapta' etc. Maiestria consta in gruparea, gradarea si convergenta acestor elemente, care la Anghel este ori prea lineara (sau mai bine zis plana), ori prea strict condusa, in genere, simbolismul ronia-nesc este, s-ar zice, prea putin insinuant si prea mult discursiv. Dar ca intuieste, in momente izolate, procedee din cele mai sugestive este in afara de orice indoiala.
Simpla, insa cu efecte sigure, se constata a fi si deschiderea de perspective, sugestia pe baza de invitatie la visare, "tehnica' pe care se bizuie intreaga capacitate de reverie si evaziune simbolista. Pe un element de baza, fie oniric, fie exotic, fie pur si simplu introspectiv, se inalta o intreaga constructie diafana, aeriana, proiectata in timp si spatiu. Punctul de plecare poate fi o floare, un cintec, privirea marii .(ca la Anghel), sosirea sau plecarea corabiilor (ca la Ion Minulescu), inhalarea de parfumuri si auditii muzicale melancolice (ca la Petica) si in definitiv orice tema capabila sa provoace visarea treaza. Lectura poeziei Paharul fermecat de D. Anghel (Fantezii) este absolut revelatorie pentru aceasta metoda.
Textul ne pare caracteristic pentru psihologia reveriei, pentru mecanismul declansarii jocului imaginilor retrospective, pentru ceea ce s-ar putea numi "proustianismul' lui Anghel. in schimb, N. Davidescu ofera intr-un loc (Cu gindul aiurea, in Inscriptii) un exemplu de demonstratie negativa de antimaiestrie sugestiva: in loc sa stimuleze reveria, poetul o anuleaza prin introspectie, prin luciditatea analizei, a divagatiei mentale. Astfel de texte documenteaza asupra psihologiei simboliste, dar exemplifica o tendinta estetica la antipodul programului curentului.
Ceea ce s-a numit poezie de "atmosfera' tine de aceeasi "tehnica' sugestiva. La realitatea sa contribuie in proportii inanalizabile o serie de elemente obsedante prin repetitie, fie de ordinul decorului, fie al punerii in pagina. Este cazul tipic al poeziei lui Bacovia, construita pe o serie de imagini care revin> mereu: amurg, toamna, ploaie, ninsoare, plumb, corbi., copaci albi si negri, parcuri solitare, tirgul de provincie, clavirul, fanfara militara, caterinca. Poetul acumuleaza cit mai multe aspecte depresive, fara mare abundenta verbala, dar cu o sobrietate calculata. Bacovia stie sa izoleze si sa decupeze imaginile-care-1 apasa, intuind cu inteligenta artistica faptul ca. o poezie desfasurata, intinsa ar anula intreaga emotie. De aceea el exceleaza in notatii scurte, care au. tendinta sa se cristalizeze in strofe si versuri - refren:
Copacii albi, copacii negri
Stau goi in parcul solitar:
Decor de doliu funerar
Copacii albi, copacii negri.
Amurg de toamna violet. Orasul tot e violet etc.
Versul usor izolabil, cu functie de refren, putea fi intilnit si la Anghel. Dar aici el devine element fundamental de arta poetica. De aceeasi factura este si tehnica imaginii izolate, cazind solemn:
Amurg de iarna, sumbru, de metal, Cimpia alba - un imens rotund - Vislind, un corb incet vine din fund, Taina orizontul, diametral.
Materializarea senzatiilor prin pasta grasa, formata din imagini de o consistenta elementara (plumb, noroi, ploaie grea, fum, singe etc.), lucreaza in poezia lui Bacovia cu aceeasi functie depresiva, insa acest gen de perceptii se intilneste si la alti simbolisti, de pilda la N. Davidescu. Poetul inculca ideea sfirsitului de toamna prin imagini similare: doliu, monotonie, fum greoi, "ca atmosfera murdara de uzina', pe aceea de lichefiere morala (ca urmare a spZeere-ului) prin pregnante senzatii de prelingere, viscozitate, apasare, destramare. Cind pendulul sufletesc se intoarce spre notatii vitaliste, N. Davidescu inregistreaza cu bune
efecte impresia de coacere pina la incandescenta, ca in aceasta evocare a arsitei Baraganului:
Priveste-o cum se-nalta din baragan si creste, Cu lanurile grele de spicuri, ingereste, Cum vine cu virtejul de pulbere pe drum, Cum trece ca o trimba de uraganuri, cum Se leagana pe-ntinsuri scinteietoare de-apa Si-n pesteri de prin coasta Carpatilor se sapa.
Priveste cum pluteste ca un balsam divin, Cum pretutindeni ride si se rasfata-n plin, Cu freamatul, cu taina si cu racoarea unei Paduri invaluite de rasaritul lunii; Cum picura cu roua sonorei dimineti, Cum arde in cuptorul multiplelor vieti, Cu soarele in cuptorul multiplelor vieti, Cu soarele a carui privire incalzeste Instinctele, si seva si singele-ndrageste.
Toate aceste imagini converg intr-un sens unic, ascendent. Simbolismul cultiva in genere ceea ce s-ar putea numi desfasurarea imagistica in procesiune. Prin acumularea si finalizarea imaginilor, "atmosfera' devine efectiv o realitate poetica. Dar uneori, mai rar, intervine si contrastul (de provenienta baudelairiana) intre exotic si putrefactie, splendoare si mizerie etc. O poezie de N. Davidescu (intre multe alte texte simboliste) documenteaza tocmai asupra acestor procedee, asociind imagini de exuberanta vegetala cu acelea de infern ale reptilelor umede, respingatoare etc. (De projundis, in Inscriptii). Nu este vorba de nici un joc gratuit, deoarece totul este subsumat impresiei de spleen, de putrefactie morala, stare de spirit tipic simbolista. Despre tehnica subsumarii simboliste s-ar putea da si alte detalii, dar noi nu intreprindem aici un studiu de stilistica, ci o monografie de istorie literara. Ceea ce retinem acum sint doar notiunile si observatiile de baza, de natura sa ajute la conturarea conceptului de "tehnica' simbolista, in liniile sale esentiale.
Cind am parcurs tezele esteticii simboliste, am luat cunostinta de o intreaga teorie a muzicalitatii poeziei, in mod evident, sugestia simbolista are un important coeficient de ordin muzical. Ideea de "orchestrare', de "romanta', de "cintec' este absolut curenta. Insa daca facem abstractie de programe si citim poezia simbolista fara prejudecati teoretice, muzicalitatea in spiritul autentic al doctrinei este departe de a fi coplesitoare, intr-un sens, simbolistii nu sint mai muzicali decit Bolintineanu sau Emi-nescu, dar in citeva momente timbrul lor suna altfel. Marea ambitie a acestor poeti este transcriptia inefabilului muzical, ca senzatie interioara, si Minulescu a exprimat o data aceasta aspiratie:
in odaie, la fereastra cu perdele-nflorate,
Nu e nimeni!
Si-n odaie, cinta totusi, cineva!
Doamne!., .
Cine cinta - asa?
Cine-mperechiaza-n noapte
Note vagi, desperechiate?
Cine-mi lumineaza calea
Si m-aduce pina aici?
Cine-mi schimba noaptea-n zi?
Cine cinta ?
Cine-a fi?
Dar citind acest poem, nu trebuie mare perspicacitate sa-ti dai seama ca muzicalitatea este inteleasa sub forma sonoritatii melodice, care este, in fond, de esenta net antisimbolista. Poetul, de altfel, o si spune:
Stiti voi ce sint versurile mele?
Zboruri in zigzag de rinaunele
Zboruri fragmentate,
Rupte
Si-nnodate
Ca sa poata {i de toti cintate,
Nu citite numai pe sub gene
P ui golasi de vrabii fara pene
Iata o declaratie care anuleaza intreg programul muzicalitatii simboliste, inlocuita, sa recunoastem, cu-o melodicitate cantabila, simpatica, de sansonetist, de diseur, uneori de retor, care a dat de gustul grandilocventei. Nici sonoritatile macedonskiene nu sint in, genere simboliste, dar unele intonatii incep sa aiba* a rostogolire lenesa, prin aliteratii studiate:
Pe balta clara barca molatica plutea
Albeti neprihanite curgeau din cer; - voioase
Zimbeau in fundul apei rasfringeri argintoase;
Oh! alba dimineata, si visul ce soptea,
Si norii albi - si crinii suavi - si bolta clara,
Si sufletul - curatul argint de odinioara.
Sugestivitate melodica, interiorizata, intilnim mal; curind la Bacovia, cu cadentele sale de mars funebru::
Ningea bogat, si trist ningea, era tirziu, Cind m-a oprit, in drum, la geam clavirul; Si-am plins la geam, si m-a cuprins delirul - Amar, prin noapte vintul fluiera pustiu,
sau de vals:
In aurora plina de vioare,
Balul alb s-a resfirat pe neuitatele carari
Cintau clare sarutari..,
'Larg, miniatura de vremuri viitoare
Cind nu este arid si parca voit prozaic, Bacovia. devine poate cel mai muzical simbolist roman, amintind de un Eminescu mai infiorat:
Cu lacrimi mari de singe, Curg frunze de pe ramuri, . Si-nsingerat, amurgul Patrunae-ncet prin geamuri,
Pe dealurile - albastre De singe urca luna, De singe parca lacul Mai ros ca-ntotaeauna.
Ritmul simbolist proclamat "liber', ca element component al muzicalitatii interioare, nu are nici pe departe in practica acestei poezii audienta larga ce s-ar putea banui in prelungirea manifestarilor si teoretizarilor din faza de avangarda a curentului. Simbolismul romanesc, in ce are el mai fundamental ca realizare, a ramas linga formele traditionale de versificatie, devenite doar uneori mai lunecoase, precum la Anghel (Ceasurile, in Fantezii) sau la N. Davi-descu (Nevroza, in Inscriptii). O cadenta prea vie este insa mai curind euforica decit sugestiva. De aceea maiestria simbolista a ocolit-o.
Nu trebuie sa ne deruteze nici cazul lui Ion Minu-lescu. Acesta este doar aparent "vers-librist', caci poezia sa este compusa de regula in strofe regulate si doar ulterior dispusa tipografic dupa necesitatile urechii. In locul rimei, apar uneori asonantele, unitatile prozodice variaza. Dar nu se poate spune ca simbolismul romanesc a pasit efectiv, chiar in acest caz, cu realizari insemnate, pe calea versului cu adevarat liber, acela mulat exclusiv pe idee. Versurile libere ale lui Ovid Densusianu (Ervin), reci si palide, par mai curind produsul unei demonstratii estetice. De un autentic vers liber reusit se poate vorbi, in genere, de-abia de la poetii "modernisti', care provin din simbolism (B. Nemteanu, B. Fundoianu etc.) si apoi in special de la Al. Philippide si Lucian Blaga inainte.
Privita in ansamblu, "tehnica' simbolista nu si-a dat adevarata sa masura decit in domeniul propriu-:zis imagistic, unde exploreaza si exprima, de multe ori cu un remarcabil succes, noi posibilitati de simbolizare, metaforizare si sugestivitate. In schimb, in domeniul strict formal, contributiile viabile ale simbolismului, desi reale in materie de suplete ritmica si vocabular poetic, regenerat in sens fastuos, exotic, neologistic, mai ales de Ion Minulescu, nu sint excesiv de mari. Ele chiar contrasteaza ca dimensiuni cu .ambitiile programatice ale curentului.
VIII. CONCLUZII
Ajunsi la capatul cercetarii noastre, dispunem, nadajduim, de toate elementele esentiale care pot sa duca la o mai justa definitie a simbolismului romanesc, curent cu neputinta de redus la scheme si formule rigide, riguros unitare. De-abia printr-o cercetare multilaterala se poate incerca asezarea simbolismului la locul sau in cadrul literaturii romane, in baza unei judecati care sa tina seama de intreaga complexitate a problemelor.
Acestea sint numeroase, unele destul de dificile, si ele privesc nu numai originile, cadrul, conditiile de aparitie si dezvoltare ale simbolismului, continutul sau ideologic si literar, dar si valoarea contributiilor sale pozitive, precum si limitele si erorile specifice acestui curent. Daca am staruit mereu asupra materialului faptic, am facut-o din convingerea ca adevarata "stiinta literara' nu poate folosi generalizarile grabite si pseudoconcluziile, scoase doar dintr-un ci-tat-doua, cum uneori inca se mai practica.
O prima constatare legitimeaza aparitia simbolis-, mului romanesc printr-o cauzalitate precisa de ordin j social, ideologic si literar, determinata de realitati nationale specifice. Ivirea sa n-are nimic arbitrar, nimic intimplator in ea. Asa cum am aratat pe larg, simbolismul romanesc este produsul mediului urban, indeosebi mic-burghez, adesea proletarizat si declasat al psihologiei si aspiratiilor acestei categorii sociale si morale. Constatarea indeparteaza ideea unui simbolism romanesc de pura imitatie. Un fenomen de imitatie, incontestabil, exista, dar numai ca o coincidenta intre conditiile interne, prielnice receptarii, si prestigiul poeziei apusene al epocii.
Simbolismul francez a fost, adesea, un catalizator al sufletului intelectualului roman, mic-burghez sau proletar. Dar nu el i-a produs in esenta revoltele, nostalgiile si idealurile, ci conditiile sociale si materiale de existenta, de la sfirsitul secolului al XIX-lea ti inceputul celui urmator. In acest mediu se formeaza o psihologie care si-a apropiat noi forme de expresie poetica, prin afinitati elective si fenomene de absorbtie si imitatie inevitabile.
Daca lucrurile stau astfel, simbolismul ne pare a fi inca o demonstratie a puterii creatoare a spiritului literar romanesc. Acesta se dovedeste capabil nu numai sa recepteze organic simbolismul apusean, dar si sa-1 interpreteze, sa-1 dezvolte in sens original, aducind unele note noi, particulare. Este deci adevarat ca simbolismul prilejuieste intelectualului roman o experienta noua. Si mai este tot atit de adevarat ca aceasta experienta nu se consuma, in punctele sale de realizare artistica, in mod steril, prin imitatie mecanica.
0 dovada evidenta in acest sens consta in faptul ca simbolismul romanesc reuseste, de foarte multe ori, o adevarata asimilare in profunzime a temelor simboliste in realitatile nationale. Este o constatare care infirma vechea teorie a lui G. Ibraileanu, sau afirmatiile lui E. Lovinescu1 (reluate mai incoace si de altii), cu privire la pretinsa totala lipsa de caractere etnice, nationale, ale simbolismului'. Dimpotriva, G. Calinescu a vorbit pe buna dreptate de "autohtonizarea simbolismului'2. Critica noua subliniaza si ea, cu prilejul discutiei operei lui Ion Pillat, o adevarata "localizare a temelor simboliste in realitatea autohtona'1, in locul parcurilor franceze, apar privelisti argesene, diligenta devine "caleasca', vioara verlainiana se preface in "cobza' (dar cu aceleasi functii), parul iubitei este imbalsamat "ca finul' etc. Lectura volumului Gradina intre ziduri este reve*ia-toare in aceasta privinta. Fenomenul se constata si la D. Anghel2, la B. Fundoianu si foarte amplu la Baco-via (pe o latura, eminamente poet al tirgului romanesc) si chiar la Ion Minulescu. Poezia sa ne documenteaza cum simbolismul poate fi vazut si trait de un bucurestean volubil, emfatic, "miticist', si este de remarcat ca Minulescu, cel aparent atit de "cosmopolit,' isi facea chiar program din asimilarea materialului poetic francez sau belgian:
"Eu cred insa ca am reusit sa-1 torn tot atit de solid si in formele versului romanesc, insufletindu-1 cu atributele unei atmosfere localnice, care nu avea sa aiba nimic comun cu mladirea ideala si mai ales cu muzicalitatea divina a versului francez'3.
Unele teme si ritmuri populare, la Anghel, la Ba-covia, chiar la I. Minulescu (nici simbolismul francez n-a repudiat folclorul, pe care numai il stilizeaza)., au acelasi punct de plecare.
Dar si fara aceasta capacitate de asimilare, locul simbolismului este asigurat in istoria literaturii romane in primul rind prin regenerarea si amplificarea considerabila a registrului inspiratiei poetice4. Este cu neputinta sa se conteste acestei poezii meritul de a fi dislocat eminescianismul epigonilor minori, de a fi determinat parasirea reflexivitatii goale, stil Vla-huta, de a fi indepartat romantismul desuet si a fi opus o serioasa rezistenta samanatorismului.
Combatind astfel de tendinte, simbolismul nu rupe insa cu marile traditii ale poeziei romane, pe care, dimpotriva, le continua. O formulare nuantata a acestor concluzii intilnim la D. Micu, in care este inclusa si deschiderea perspectivelor spre critica:
"La noi, marea cotitura lirica a marcat-o opera lui Mihai Eminescu. Simbolistii continua actiunea eminesciana de rafinare a sensibilitatii, de improspatare a limbajului poetic, conjugind-o cu aceea intreprinsa de Macedonski. Prin originalitatea talentului lor, unii - indeosebi Bacovia - sporesc puterea cuvintului si a frazei poetice simtitor. Insa unei prefaceri adinci, imprevizibile, deopotriva, prin consecinte, cu aceea savirsita de Eminescu, verbul romanesc avea sa fie supus - cu mijloace mai mult presimboliste - de Tudor Arghezi. Macedonski si simbolistii anticipeaza si pregatesc experienta artistica atit de bogata in consecinte a autorului Cuvintelor potrivite si a celorlalti poeti care, in perioada interbelica, au dat o contributie remarcabila la evolutia mijloacelor de expresie lirica.'1
Prin urmare, sub toate aspectele, simbolismul reprezinta o faza de trecere necesara, o etapa in buna parte ascendenta, pozitiva in esenta, a poeziei romane, in plina evolutie creatoare.
Tot ce este "nou', "modern', in poezia romana (folosim aceste notiuni in acceptia lor pozitiva) si de la simbolism porneste pe multe laturi. O data cu simbolismul apare o noua tematica poetica, o noua atitudine lirica, un nou stil, o noua estetica literara, si aceasta contributie inovatoare se dovedeste fecunda, plina de insemnate urmari literare. Daca originalitatea simbolismului romanesc in raport cu literatura apuseana este doar partiala si relativa, in raport cu poezia romana anterioara ea este accentuata, bine marcata. De la simbolism inainte a inceput sa se scrie efectiv o altfel de poezie, in chip evident, acest curent reprezinta o noua etapa, pe deplin conturata, in evolutia literaturii romane, "un curent inovator, eu consecinte insemnate pentru toata dezvoltarea ulterioara a literaturii'1.
in cadrul sau, simbolismul provoaca o adevarata revolutie tematica, plina de urmari pentru largirea sferei inspiratiei. El aduce peisaje noi, urbane, si exotice, in baza unei evidente predilectii si aspiratii spre complexitatea civilizatiei moderne si nostalgia departarilor, de inteles in primul rind printr-o sufocare in mediul burghez sau patriarhal; o interiorizare, o "adincire' si o "esentializare' vadita a lirismului, care devine mai intim, mai discret, mai complex si, evident, mai profund; o capacitate mai mare de introspectie si analiza a constiintei, in zone inca neexplorate. Toate aceste atitudini si motive patrund cu succes in poezia romana, care tinde, prin simbolism, sa devina expresia literara a "vietii moderne', a "vietii sufletesti de axi'. Aceasta printr-un efort fara precedent de integrare in ritmul civilizatiei si societatii moderne, la faza respectiva a evolutiei sale istorice.
Sub raportul mijloacelor de expresie, bilantul este la fel de pozitiv. "Tehnica' si "maiestria' simbolismului nu este cu nimic inferioara celei romantice sau a altor curente anterioare, fata de care are chiar avantajul unei flexibilitati si nuantari mai accentuate a limbajului liric, a varietatii imaginilor si ritmurilor, a imbogatirii evidente a limbii (punct admis si de critica veche)2. Reprezentarea naturii, a lucrurilor, a starilor de constiinta, a devenit mai vie, mai plastica, mai comunicativa, mai directa. Bacovia, Minu-lescu si in genere toti simbolistii folosesc un limbaj curent, si nu "poetic'. Vocabularul se largeste consi-1 derabil, si nici chiar cei mai ireductibili detractori n-au contestat acest aport al simbolismului. Preocuparile de simbolizare, sugestie si muzicalitate a poeziei sint cele mai accentuate care s-au produs pina atunci in literatura romana. Lucrurile acestea le observase Macedonski, cu perspicacitate, inca din 1899:
"Tinerea socotelii de valoarea de muzica si de coloare a semnelor grafice; desteptarea de imagini, de senzatii si cugetari, cu ajutorul formei; crearea de ritmuri noi, flexibilizarea si inavutirea formelor existente, spre a se ajunge la muzica, imagine si coloare, singura poezie adevarata.'1
Critica actuala confirma aproape intru totul aceasta judecata, dovada si urmatoarea observatie a lui Tudor Vianu:
"Contributia simbolistilor la extinderea tematicii si a mijloacelor de expresie ale poeziei a fost destul de mare, incit nu este posibil a intelege pe unul din poetii mai de seama ai ultimei jumatati de secol, in frunte cu T. Arghezi, fara sa nu tinem seama de influenta simbolista.'2
0 buna
caracterizare de sinteza ofera in aceeasi
directie si D. Micu3.
Aceste referinte, la care se alatura si concluziile cercetarilor noastre, dovedesc inconsistenta tezelor unor critici care inca mai sustin "ca ceea ce este valoros in operele simbolistilor nu apartine simbolismului'4. Ca si cum ar exista simbolisti fara sim-. bolism, scriitori fara curente, muzica fara instrumente etc! Se intelege ca astfel de incheieri paradoxale n-au nici o indreptatire, temeiul stiintific lipsindu-le cu totul.
Cu rezervele amintite la timpul sau, un sens pozitiv se desprinde si din programul estetic simbolist, nu totdeauna consecvent urmat si in tot cazul, pe alocuri, mai constructiv decit punerea sa in practica. El aduce o contributie notabila la dialectica traditie - inovatie; elaboreaza la noi prima teorie organizata a simbolurilor si dezvolta pe aceea a imaginilor poetice in estetica literara romaneasca; discuta probleme
noi de muzicalitate, sugestivitate, ritm, versificatie si forma, reprezentind un serios pas inainte fata de estetica maioresciana. in materie de eliberare a poeziei de rigiditati dogmatice, ca si de integrare poetica in traditie, simbolismul aduce precizarile si analizele sale, de asemenea in domeniul obscuritatii si claritatii poetice, determinind o mai mare limpezire a notiunilor.
in genere, discutiile despre poezie cistiga foarte mult prin simbolism, daca nu in stringenta si sistematizare, cel putin in nuantare si precizare de detalii, declarindu-ne intru totul de acord cu constatarea, tot mai curenta, ca simbolismul aduce o reprezentare mai precisa a specificitatii poeziei, "o delimitare mai precisa a activitatii poetice'1, intre celelalte forme ale constiintei sociale. Prin simbolism, poezia cistiga, cu toate deviatiile sale formaliste, o intelegere mai adecvata a esentei sale.
Pe latura ideologica, simbolismul are raporturi tangentiale, dar nu lipsite de urmari, cu socialismul, de asemenea cu unele ideologii progresiste burgheze. El este infuz, mai ales in ultima sa faza, de miscarea de idei contemporana, in care ipostaza are reprezentari, desi nu limpezi, totusi insistente, despre starea prezenta si viitoare a societatii. Cu toate orientarile sale predominant idealiste, simbolismul nu se asaza de partea ideilor conservatoare si reactionare, care circulau in cultura noastra in epoca respectiva. Dimpotriva, direct sau indirect, mai toti poetii simbolisti romani au avut o atitudine antisovina, antinationa-lista, antisamanatorista. Pentru orientarea lor partial "cosmopolita', in care vedem si o forma de protest fata de neaosismul contemporan intolerant, simbolistii au fost atacati si repudiati de cultura oficiala a timpului. Nu exista neutralism politic si social, si a nu lua pozitie favorabila pentru climatul sovin si xenofob reprezenta de fapt o pozitie ostila acelui curent. Pe de alta parte, desi burghezia nu era atacata frontal, neaderenta la valorile sale se constata la multi simbolisti. Pe parcurs, se observa si unele exemple de restructurari si reorientari ideologice progresiste notabile (G. Bacovia, M. Saulescu, Emil Isac etc.).
Fenomen ideologic dintre cele mai contradictorii,, in care se reflecta in forme uneori foarte disimulate si indepartate multe din contradictiile categoriei sociale mic-burgheze care-1 genereaza, simbolismul este scindat de la un capat la altul de tendinte divergente,, in primul rind de ordin moral:
"Exista cel putin doua directii in simbolismul romanesc: una reprezentata de poeti mai expansivi., cu privirile intoarse spre lume, retorici, neologistici pina la stridenta, alta, sustinuta de lirici interiorizati, receptivi mai ales la aspectele sumbre din viata, meditativi'1.
Privind de sus, se pot distinge in simbolismul romanesc doua linii ideologice opuse, cu accente sociale si formaliste care traduc, in esenta, antagonismul dintre cultura progresista, democratica si reactionara, in faza istorica respectiva. Dar, in genere, pozitia ideologica a simbolismului romanesc este mult mai putin vicioasa decit se banuieste, intrucit prin nici o manifestare a sa el nu acorda un sprijin important sau decisiv burgheziei, mentalitatii sale sau scarii de-valori capitaliste:
"Prin sensurile ei - observa pe buna dreptate' Dumitru Micu - lirica simbolista in ansamblu exprima o inaderenta subiectiva la rinduieli sociale' dominate de spirit mercantil, de dispret pentru valorile spirituale, de mediocritate si filistinism'2.
Aceste aspecte, neindoielnic pozitive, constituie doar una din laturile problemei. Simbolismul nu da peste tot aceeasi satisfactie. Studiindu-1 patrundem uneori in zone depasite, si este de datoria istoriei literare sa traga o linie de demarcatie intre simbolismul "viu' si "mort', pentru a indeparta orice confuzie.
in domeniul realizarii artistice, izbuteste pe alocuri maniera, o inclinare spre conventionalism, stereotipul fiind unul din viciile estetice de baza ale curentului. Temele, simbolurile, imaginile au de multe ori tendinta sa se repete, fapt care da nu o data poeziei simboliste un aer de monotonie. Exista, incontestabil, un "univers poetic' simbolist, identificat repede duga lectura citorva volume, intrucit ideile se repeta. Spleen-ul, ploaia, muzica languroasa, melancolica etc., abstractizarile, alegoriile revin citeodata prea des. Aceasta maniera tradeaza o optica generalizata, care ar fi, in definitiv, acceptabila, daca ar trada totdeauna un unghi autentic de perceptie, in realitate este insa vorba uneori mai mult de un fenomen de contaminare literara, de imitatie, de saracie a spiritului de inventie poetica. Simbolismul constituie sub acest raport un act mai mult de conventie literara, decit de imaginatie reala. De fapt nici un curent literar n-a fost ferit de aceste fenomene negative.
Exista, prin urmare, in simbolismul romanesc, ca si in cel francez, impotriva caruia a obiectat chiar Paul Verlaine (A la maniere de Paul Verlaine, Parallele-ment, 1889), un coeficient oarecare de conventionalism. El este pe alocuri cu atit mai suparator la noi, unde nu toti poetii care au scris poezie simbolista au avut un temperament si o psihologie cu adevarat "simbolista'. Vrem sa spunem ca a existat un "fals' simbolism, nu acolo unde-1 descoperea E. Lovinescu (T. Arghezi, N. Davidescu etc.)1, ci in alte zone, la Al. T. Stamatiad de pilda, unde temperamentul declamator si de o sanatate cit se poate de robusta se dovedesc contraindicate, pentru o astfel de formula poetica, bazata mai mult pe discretie si astenie, in genere, un om care plesneste de sanatate si buna dispozitie nu poate scrie poezie simbolista.
De aci aparitia unui travesti simbolist, facut din teme rituale si vocabular poetic de rigoare, creator de produse exterioare, de pura confectie. O poezie autentic simbolista nu se poate naste decit dintr-o
psihologie autentic simbolista. Si aceasta - cum am vazut - nu apare decit in anumite medii apasatoare si in anumite temperamente predispuse spre depresiune. Un "simbolism' grandilocvent, retoric, sonor, discursiv este o contradictie in termeni, si unele zone din poezia lui Minulescu, Stamatiad, Stefanescu-Est, a unor discipoli macedonskieni din prima serie, Mir-cea Demetriad si altii, corespund tocmai acestei definitii.
Desi simbolismul a reactionat cu succes impotriva "manierei' eminesciene, el a cazut destul de repede intr-o alta, proprie, care nu este numai de ordinul pseudocontinutului, ci si al pseudoformei. In zonele sale minore, simbolismul ofera bune exemple de rupere a unitatii dialectice dintre continut si forma, de unde o eroare caracteristica.
Fara a fi lipsita de elemente realiste, poezia simbolista, in accentul precumpanitor pus pe sugestie si clar-obscur, pe imaginism stereotipic (simboluri-cli-seu) si pe exercitii poetice in spirit autonom, aluneca, .de multe ori, in mod inevitabil, in formalism steril. Pe aceste exagerari si-au dat seama pina si unii poeti .-simbolisti. H. de Regnier le gasea explicatia iri tineretea si lipsa de experienta a poetilor, in spiritul lor ,de bravada, care au condus adesea la obscuritate si Jargon. Cazul simbolismului demonstreaza si faptul -ca atunci cind forma estetica a devenit cliseu, ea tre-ibuie sparta si mijloacele de expresie reinnoite.
Cu toata grija simbolistilor de a se delimita de "decadentism' si in ciuda pledoariilor lui Ovid Densusianu in favoarea unui "simbolism cumpatat, fara exagerarile in rau ale altora'1, se constata si in acea sta poezie unele atitudini de fronda, diferite forme de extravaganta, estetisme inconsistente, gesturi de ostentatie, care frizeaza pe alocuri gratuitatea. S-ar putea spune ca si acest aspect al poeziei simboliste reprezinta tot o forma de sfidare antiburgheza, de polemica antiacademica. Dar azi, cind semnificatia ideologica de imediata "actualitate' scapa in mod inevitabil cititorului, si judecam aceasta poezie cu ochi critici, lipsiti de spirit partizan simbolist, multe din exotismele acestui simbolism par factice, si zona «a de imaginatie macabro-senzuala impusa.
Simbolismul cade, prin urmare, pe alocuri, in eroarea exagerarii uneia din laturile sale, care are totusi un rol functional in economia intregului, si acelasi fenomen se observa si in cazul esteticii propriu-zise. Aci, multi dintre promotorii curentului s-au declarat partizanii unei conceptii pur autonomiste, de arta "pentru elite', in spirit injust estetizant, profesind asa-zisa ,,arta pentru arta'. Este adevarat ca simbolistii au intuit mult mai mult decit alti poeti, critici si esteticieni ai epocii lor, valoarea sugestiei, a muzicalitatii, a imaginii, a ritmului in poezie, ca arta poetica nu constituie o declamatie patriotica, nici o meditatie seaca, de "probleme'. Dar, cum s-a observat:
"Toata problema e a nu absolutiza latura valabila a acestor observatii, a nu face sugestie auditiva («de la muzique avant toute chose»), olfactiva, vizuala in sine; toata problema e de a subordona mereu asemenea descoperiri reconstituirii unei realitati obiective sau subiective, caracteristice, pline de semnificatie in ordinea cunoasterii. E tocmai deosebirea dintre inovatie si reteta.'1
Cu pete este reversul medaliei si in domeniul continutului ideologic, unde fundamentala este in primul rind lipsa unei conceptii inaintate de viata, a unui continut ideologic unitar. Poezia simbolista, exprimind lipsa de ideal pozitiv, blazare si inactivitate, sfirseste prin a sugera inutilitatea luptei, a obosi, a sustrage de la problemele vitale, a contamina pe cititor de aceeasi stare de spirit care i-a dat nastere.
Daca poetul simbolist se plictiseste, este fiindca viata n-are adesea pentru el nici un sens. Atunci el incearca, nu rareori, un sentiment de sufocare morala si de revolta, dar, si la acest capitol, deficienta pozitiei sale este vadita. Protestul simbolistului este anarhic, fara obiect social bine precizat. Veleitatile sale ramin neclare, aspiratiile nebuloase. Ar vrea sa puna baza pe ceva, dar el nu gaseste cu claritate pozitii ferme, bine precizate, demne de a fi sprijinite. Neavind o conceptie de viata, constructiva, simbolistul n-a putut solutiona problema idealului de viata si nici n-a putut orienta spiritul sau de revolta fata de societatea burgheza.
Pe de alta parte, individualismul, sentimentul de izolare, instrainarea, descurajarea, pesimismul simbolist sint note morale in care constiinta epocii noastre nu se mai regaseste. Ea nu mai poate sa vibreze, sa-si descopere "corespondente' cu aceasta poezie, pentru ca orientarile si dimensiunile societatii socialiste au devenit cu totul altele. A face azi poezie "simbolista', cu acest continut depresiv, reprezinta un act anacronic, un adevarat nonsens social, psihologic si estetic,
Simbolismul este produsul unei anumite epoci, ireversibile, si al unei anumite configuratii sufletesti, irepetabile. A-l reedita este si imposibil, si fara ratiune. Dar din experienta sa poezia romana a profitat considerabil, si orice poet isi poate largi si azi cunostintele meditind la teoriile, metodele, succesele si ratarile acestui curent.
in ultima analiza, tinind seama de toate aceste lumini si umbre, aparitia sa in literatura romana reprezinta un moment de innoire efectiva, in adincime, de efervescenta creatoare, de nuantare, subtilizare si deschidere fecunda de drumuri, pe care istoria literara nu poate sa nu-l retina.