Documente noi - cercetari, esee, comentariu, compunere, document
Documente categorii

Rasturnarea acordurilor

Rasturnarea acordurilor

Asezarea sunetelor in acord sub forma de terte (ca mai sus) se numeste acord in stare directa.

Acordurile insa pot fi rasturnat. Astfel daca sunetul de la baza a unui acord este mutat deasupra celorlalte  vom avea rasturnarea I-a, si, cum vedem, acordul apare format dintr-o terta +o cvarta (sau o terta +o sexta) si va fi numit sextacord



Daca si al II-lea sunet al acordului este mutat deasupraobtinem rasturnarea a II-a, acordul fiind acum format dintr-o cvarta + o terta (sau o cvarta si o sexta) si va fi numit cvartsextacord.

Trebuie sa retinem insa ca prin rasturnare felul acordului nu se schimba, adica daca in stare directa el este major, prin rasturnari el ramane tot major, cel minor, tot minor si asa mai departe.


Vom exersa intonarea acestor acorduri, mai intai pe treptele gamei:

Rasturnarea I-a (6)[1]



Rasturnarea a II-a (6/4)

b) Durata de saisprezecime ()

Durata de saisprezecime  provine din impartirea de patrime in 4: ; sau a optimii in 2:

Pentru a ne putea imagina scurgerea saisprezecimilor dintr-o patrime, vom privi la ceas si vom numara pana la patru pe fiecare secunda Exersati aceasta!

Ganditi-va ca secunda inseamna o patrime, numarati la fel:


si ati obtinut de fapt cele 4 saisprezecimi dintr-o patrime, adica:



Iar acum, debarasandu-ne de numaratoare, vom zice cu silaba ri, batand timpul cu mana.


Reperati cca. 1 minut aceasta!

Vom transpune acest mod de percepere pe un exercitiu in care combinam duratele:



In solfegiile care urmeaza vom citi mai intai ritmul ca denumirea notelor.

Solfegii


W. A. MOZART

Flautul fermecat

act I, Finale, glockenspiel

 

W. A MOZART

Idomeneo

act II, aria 10, Arbaces

 

J. S. BACH

Cantata BWV 1040

nr. 1, oboi

 

J. S. BACH

Cantata BWV 208

nr. 5, Recitativ, sopran I

 

J. S. BACH

Cantata BWV 166

Aria 5, vioara I

 

J. S. BACH

Cantata BWV 43

nr. 6, vioara I

 

J. S. BACH

Oratoriu de Craciun, BWV 248

coral 64, Tromba I

 

J. S. BACH

Cantata BWV 33

nr. 1, oboi I

 



[1] In studiul armoniei acordul in rasturnarea I-a se cifreaza cu 6 (adica cu sexta) iar cel in rasturnarea a II-a cu 6/4 (adica cu cvarta si sexta).