|
Ciclul Chiritelor
Tudor Vianu:
Printr-un neasteptat dar al soartei in timp ce poezia romana castiga in
Eminescu expresia ei cea mai inalta, proza narativa si teatrul atinge acelasi
nivel in Ion Luca Caragiale, un scriitor pe care-l il inrudeste cu emulul sau
in lirica aceeasi cult al cuvantului romanesc, pe care il inzestreaza cu noi si
mari puteri expresive.
Un alt punct de convergenta (de intalnire) a celor doi mari clasici a
literaturii romane este atitudinea critica fata de societatea vremii, ruinarea
satirica a institutiilor, moravurilor, defectelor societatii contenporane.
Caragiale este considerat cel mai de seama reprezentant al realismului in
literatura romana, cel mai mare dramaturg roman. Colorata satiric inca de la
inceputurile ei (Vasile Alecsandri: Ciclul Chiritelor) comedia romaneasca
dobandeste prin Caragiale: vitalitate si maturitate artistica; observatie
lucida si patrunzatoare; este un maiestru neegalat al dialogului dramatic, o
galerie de tipuri pitoresti si reprezentativi. Prin Caragiale comedia
romaneasca se apropie considerabil de ceea ce inseamna comdie moderna.
Dramaturgul foloseste intr-un mod originar o serie intreaga de tehnici
obisnuite: incurcatura, coincidenta, subiectul etern al cuplului, echivocul,
scrisoarea pierduta, confuzia. In acelasi timp insa Caragiale realizeaza o
innoire a tehnicii dramatice: modificarea naturii conflictului dramatic (pe
langa conflictulul de interese opuse, intalnim conflictul modern dintre om si
textul scris); o stiinta rara a replicii; o extraordinara capacitate de
esentializare. Prin alte procedee de o surprinzatoare modernitate Caragiale se
dovedeste un adevarat precursor al teatrului modern: personajul absent;
exploatarea cliseelor verbale si a truismelor din presa vremii; valorificarea
oratoriei; lupta omului cu textul scris (lectura scrisorii, lectura presei).
Cele patru comedii se caracterizeaza printr-un realism viguros, demascand
societatea burgheza profund inmorala, cu moravurile ei familiare, politice,
sociale reprobabile (condamnabile). Aceste comedii sunt tot atat documente
autentice prin care cunoastem lumea presei, a politicienilor, luptele
electorale, moravurile familiei burgheze.
Piesele se impun printr-o tipologie realista, variata si reprezentativa:
fiecare personaj (Catavencu, Trahanache, Pristinda) intruneste insusirile de
baza ale tipului (politicianul demagog, slujbasul umil, etc.) in trasaturi
individuale, particulare. Caragiale are meritul de a fi adus pe scena personaje
vii, definite comlex, care creaza impresia de viata de realitate.
Personajele sunt surprinse in doua iposteze fundamentale: in viata publica,
politica si in viata de famile. Cele doua teme esentiale ale comediilor sunt
deci politica si amorul.
Capodopera dramatugiei Caragiale este O scrisoare pierduta (1884) si isi
pastreaza o regretabila actualitate. Ar fi minunat sa nu-l mai intelegem pe
Caragiale, pentru ca ar insemna ca Farfuridi, Catavencu, Tipatescu, Dandanache
numai exista. Caragiale critica in acesata comedie farsa alegerilor din trecut.
Continutul piesei este inca mult mai bogat vizand moravurile politice si ale
vietii de familie din epoca respectiva.
Cadrul temporal
Nu intamplator Caragiale plaseaza actiunea in timpul alegerilor, pentru ca in
lupta pentru putere cade orice masca si omul se arata asa cum este in
realitate, in stare de orice pentru a obtine puterea. Din aceasta perspectiva
lupta electorala nu este o lupta de principii, ci de interese personale. Suntem
in anul de gratie 1883.
Cadrul spatial
Actiunea piesei se petrece intr-un oras de provincie, capitala unei judeti de
munte. Intentionat autorul nu precizeaza numele localitatii, sugerand astfel ca
farsa alegerilor este acelasi peste tot.
Titlul piesei
Forma articulata cu articol nehotarat sugereaza ca este vorba doar de unul din
multele texte particulare, folosite ca mijloc de santaj in lupta politica.
Intriga piesei este declansata de pierderea unui scrisori compromitatoare,
trimisa de Tipatescu, prefectul judetului, lui Zoe, sotia lui Trahanache.
Plimbarea scrisorii de la un personaj la celalat lumineaza caractere,
psihologii. Ea ii da putere celui care o are in stapanire, si produce spaima
celui care o pierde. Lupta politica pentru desemnarea unui candidat se da intre
Farfuridii sprijinit de Trahanache si Branzovenescu, si Nae Catavencu.
Gasind scrisoarea compromitatoare Catavencu o foloseste ca mijloc de santaj in
lupta politica, daca nu va fi sprijinit de Trahanache si Tipatescu, va publica
scrisoarea in gazeta pe care o conduce - Racnetul Carpatilor.
Cei doi santajati recurg si ei la amenintari si cel din urma ajung la santajul
cu o polita falsificata de Catavencu. Cand lupta dintre cei doi atinge punctul
culminant, apare candidatul de la centru, Agamita Dandanache, despre care
autorul preciza: mai prost ca Farfuridii, si mai canalie decat Catavencu.
Repetarea procedeului -Dandanache castiga tot prin santajul cu o scrisoare
pierduta- sugereaza ca in lupta politica a vremii santajului cu un text
particular era un mijloc frecvent folosit.
Problematica piesei se poate reduce la doua cuvinte: politica si amorul. Este
insa mai complexa. In primul rand Caragiale critica farsa alegerilor din
trecut, dezvoluind o trista realitate: pierderea unei scrisori copromitatoare
hotareste viata politica unui orasel.
Dramaturgul surprinde mijloacele necinstite, folosite in lupta politica,
coruptia si demagogia politicienilor. In acelasi timp pune in evidenta
incultura, prostia unor politicieni din vremea sa.
Aceste trasaturi negative dovedite in lupta politica caracterizeaza si viata intima
de familie. Inmoralitatea, coruptia definesc deopotriva viata politica si viata
de familie.
Concluzia piesei este amara. In lupta politica nu reseste cel mai bun, ci cel
mai priceput, mai abil in lupta pentru putere.
Satira este cuprinzatoare si necrutatoare. Personajele sunt definite comlex,
prin fapte, nume, libaj. Aceste personaje prind viata datorita pretioaselor
indicatii scenice ale autorului. Caragiale isi pune personajele sa vorbeasca,
sa tine discursuri din care practic se autodesfiinteaza, demonstrandu-si
prostia, inclutura, demagogia. Personajele imbina trasaturi general valabile cu
trasaturi particulare, individuale. Astfel Catavencu este demagogul latrans.
Zoe este sotia infidenta, amanta. Tipatescu este junele prim (amantul). Dandanache
este prostul vanitos.
Nae Catavencu este reprezentantul tinerii burghezi locale, candidatul grupului,
tanar inteligent si independent. Este directorul ziarului Racnetul Carpatilor,
stapanit de o dorinta profunda de parvenire politica. Etse tipul politicianului
demagog, corupt, in strare de orice pentru a-si atinge scopul. Deviza sa este
scopul scuza mijloacele, a spus nemuritorul Gambetta. Pentru a castiga lupta
politica Catavencu nu ezita sa foloseasca santajul. Atata vreme cat are
scrisoarea este orgolios, agresiv, inflexibil. Dupa ce pierde scrisoarea devine
umil, lingusitor, supus. Principala trasatura a lui Catavencu este capacitatea
de a se adopta la orice situatie. El este mereu pregatit sa schimbe masca.
Discursurile sale pun in evidenta demagogia, inclultura, lipsa de logica. El
stie sa emotioneze, sa planga, sa influenteze ascultatorii. Catavencu este un
actor desavarsit: cand se urca la tribuna el isi intra in rol. Catavencu stie
sa simuleze orice emotie, orice sentiment. Notiunile de tara, popor, progres,
reprezinta pentru el simple lozinci in lupta electorala:
CATAVENCU (ia poza, trece cu importanta printre multtime si suie la tribuna;
isi pune palaria la o parte, gusta din paharul cu apa, scoate un vraf de hartii
si gazete si le asaza pe tribuna, apoi isi trage batista si-si sterge cu
eleganta avocateasca fruntea. Este emotionat, tuseste si lupta ostentativ cu
emotia care pare a-l birui. - Tacere completa. Cu glasul tremurat): Domnilor!.
Onorabili concetateni!. Fratilor!. (plansul il ineaca.) Iertati-ma, fratilor,
daca sunt miscat, daca emotiunea ma apuca asa de tare. suindu-ma la aceasta
tribuna. pentru a va spune si eu. (plansul il ineaca mai tare.). Ca orice
roman, ca orice fiu al tarii sale. in aceste momente solemne. (de-abia se mai stapaneste)
ma gandesc. la tarisoara mea. (plansul l-a biruit de tot) la Romania. (plange.
Aplauze in grup). la fericirea ei!. (acelasi joc de amandoua partile). la
progresul ei! (asemenea crescendo). la viitorul ei! (plans cu hohot. Aplauze
zguduitore.)
Patriotismul lui Catavencu este de parada, este un fars patriotism, care
ascunda o puternica dorinta de parvenire. Exprimarea lui Catavencu cuprinde
numeroase contradictii, greseli demonstrand incultura, lipsa de logica:
Industria romana e admirabila, e sublima, putem zice, dar lipseste cu
desavarsire.;.dupa lupte seculare care au durat aproape 30 de ani.; Noi aclamam
munca, travaliul, care nu se face de loc in tara noastra! Scopul pentru care
lupta Catavencu este ca Romania sa fie bine, si tot romanul sa prospere (sa
imbogateze). Presupune ca esecul lui Catavencu este momentan, pentru ca un
individ atat de bine inzestrat pentru lupta politica trebuie sa castige la
primul prilej.
Farfuridi:
Impreuna cu Branzovenescu alcatuieste un cuplu comic prin prostie, incultura,
lipsa de logica. Viata ordonata de care face atata caz Farfuridi este o
aparenta, o iluzie pentru ca in mintea personajului domneste haosul: Si eu am
n-am sa-ntalnesc pe cineva, la douasprezece fix ma duc la targ.; Eu am n-am
clienti acasa, la unsprezece fix ma-ntorc din targ.; Si-eu am n-am infatisare
la douasprezece fix ma duc la tribunal.
Obsesia personajului este de a nu fi pacalit, inselat. Cu toate acestea accepta
tradarea, daca o cer interesele partidului sau ale persoanei: Tradare sa fie,
daca o cer interesele partidului, dar sa stim si noi! Si Farfuridi tine
discursuri, in realitate antidiscursuri prin care isi dovedeste permanent
prostia. Foloseste si el enunturi adversative gresite: Iubesc tradarea, dar
urasc pe tradatori!
Memorabila este scena coceperii telegramei catra centru, cand Farfuridi si
Branzovenescu dovedesc o prostie dezarmanta: Trebuie sa ai curaj ca mine,
trebuie sa o iscalesti, o dam anonima!
Un alt exemplu semnificativ pentru exprimare ilogica este parerea lui Farfuridi
despre revizuirea constitutiei: Din doua una, dati-mi voie: ori sa
revizuieasca, primesc! dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca,
primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele.
esentiale.
In piesa Farfuridi este o victima ramanand inafara manevrelor electorale.
Agamita Dandanache:
Numele personajului provine din Agamemnon. Diminuirea acestora si imbinarea lui
cu Dandanache sugereaza ridicolul si ramolismul (senilitatea). Chiar autorul
defineste: Mai prost decat Farfuridi si mai canalie decat Catavencu. Agamita
este foarte priceput in lupta politica din moment ce castiga lupta electorala.
Este lafel de corupt ca ceilalti, folosind si el mijloace necinstite ca
santajul cu un text particular, dar mai ticalos, pentru ca nu restituie
scrisoarea cu intentia de a o folosi si in alte situatii: Cum se poate, conita
mea, s-o dau inapoi? S-ar putea sa fac asa prostie? Mai trebuie s-aldata. La un
caz iar. pac! la 'Rasboiul'.
Exprimarea lui Dandanache cuprinde multe greseli. Este ilogica; daca ceilalti
sunt in stare sa tine discursuri, Dandanache nu este in stare sa faca acest
lucru, pentru ca nu poate: In sanatatea alegatorilor. cari au probat patriotism
si mi-au acordat.(nu nemereste) asta. cum sa zic de!. zi-i pe nume de!. a!
sufradzele lor; eu care familia mea de la patuzsopt in Camera, si ei ca rumanul
impartial, care va sa zica. cum am zite. in sfarsit sa traieasca! (Urale si
ciocniri.)
Vesnicul luptator de la patruzsopt este profitarul care stie sa descurce; este
personajul roman o caricaturizare a farsului patriotism si alicherismului
politic.
Cetateanul turnamentat reprezinta marea masa anonima a alegatorilor. Ticul sau
verbal Eu cu cine votez? demonstreaza totala dezorientare a alegatorilor, care
raman inafara tuturor manevrelor politice. Amenintat de demagogia electotrala,
de trecerile dintr-o tabara in alta, cetateanul turnamentat dovedeste mereu o
naivitate dezarmanta. Parerea si votul sau nu au importanta, pentru ca alegerea
candidatului nu se face pe fata, in mod cinstit, ci prin manevre necinstite in
care castiga cel mai necinstit.
Ghita Pristanda este tipul functionarului servil, lingusitor, incorect
(afacerea cu steagurile). Complet lipsit de principii morale el trece cu
usurinta dintr-o tabara in cealalta. Ticul sau verbal Famile mare renumeratie
mica dupa buget sugeraza ca personajul este preocupat mereu de castig. Un alt
cuvant pe care il repete este curat, ajungand la celebra formula curat murdar.
Ghita Pristanda este mereu de partea celui puternic, dar este servil,
lingusitor si cu cei invinsi momentan, pentru ca acesta ar putea sa fie
invingatorii de maine.
Trahanache este presedintele partidului local de guvernamant, al Comitetului
Permanent, al Comitetului Electoral, a Comitetului Scolar si altor comitete si
comitii. Ca sef de partid, Trahanache face parte dintr-un sistem in care isi
indeplineste perfect rolul, pentru ca are experienta si cunoaste manevrele
politice. Ticul sau verbal Ai putintica rabdare este o incercare de a castiga
timp, pentru a calcula pasul urmator. Trahanache este in stare de orice pentru
a pastra imaginea de cetatean onorabil, si de om venerabil. Desii tine la
morala, la principii, la onorarea kui de familist, Trahanache tolereaza din
interes relatia dintre sotia sa Zoe Trahanache si prefectul Tipatescu.
Exprimarea personajului este ilogica, gresita: Unde nu e moral, acolo e
coruptie si o societate fara printipuri, vrea sa zica ca nu le are. Critica
literara vede in Tipatescu un homopolicus perfect, adaptat societatii sale.
Spre deosebire de Catavencu, Trahanache si-a atins toate scopurile: el vrea
doar sa-si pastreze locul castigat. Personajul este ridicol tocmai prin
contradictia dintre aparenta si esenta. El, omul obsedat de familie si morala,
nu-si pune nici macar un moment problema ca scrisoarea ar putea sa cuprinde un
fapt real, copromitator. Deci pe el deranjeaza pierderea scrisorii si nu
adevarul cuprins in ea.
Zoe Trahanache este sotia lui Trahanache si amanta lui Tipatescu. Femeie
voluntara, ambitioasa, desii nu detine nici o functie in realitate il
manevreaza pe toti. Zoe nu-si pierde siguranta de sine nici cand Catavencu
ameninta cu publicarea scrisorii. Stie sa conduca bine si barbatul si amantul,
obtinand maximul de profit din aceasta situatie.
Tipatescu este prietenul lui Zaharia Trahanache si amantul lui Zoe. In calitate
de prefect el conduce judetul dupa bunul sau plac. Dupa pierderea scrisorii ii
promite lui Catavencu functii si da ordin sa fie arestat. Este singurul
personaj care se exprima corect, dar asemenea cerolalte personaje este corupt
nerusinat in stare sa foloseasca orice mijloc in lupta politica. El descopera
politele falsificate prin care incearca sa santajeze pe Catavencu. Un singur
moment isi pierde capul, cand ii propune lui Zoe sa fuga impreuna. In rest
Tipatescu se stapaneste perfect, reprezentand omul politic care si-a realizat
toate ambitiile. Nelinistit, inmoral el nu ezita sa inseala incredera celui mai
bun prieten, Zaharia Tipatescu.
Comicul
Caragiale este un maestru al comicului. Si in aceasta comedie sub invelisul
rasului se ascunde satira. Dramaturgul sanctionand defectele oamenilor si ale
societatii. Si in comedia lui Caragiale sursa comicului este contradictia
dintre aparenta si esenta, dintre ceea ce vor sa para personajele si ceea ce
sunt ele in realitate. Aparenta este de cinste, corectitudine, amabilitate, dar
realitatea este cu totul alta: coruptie, parvenitism, demagogie. Astfel
Catavencu, Dandanache, Zoe, Trahanache, Prisanda sunt surprinsi in renuntarea
lor de la conditia ideala pe care ar trebui sa o reprezinte (Zoe in contrast cu
o femeie cinstita, Catavencu in contrast cu adevaratul politician).
Sunt prezente in aceasta comedie diferite nuante ale comicului.
Comicul de caracter
Criticii literari au observat ca dramaturgul Caragiale deplaseaza accentul de
pe deformitatea exterioara a personajelor comice pe deformitatea interioara,
intelectuala: prostia, ticalosia, ipoclizia. In acest sens cu exceptia lui
Tipatescu toate personajele sunt comice prin ceea ce fac si ceea ce spun.
Comicul este provocat de suficienta, lipsa de logica a personajelor.
Comicul de limbaj este mai bine realizat. Limbajul folosit de personaje ne da
informatii pretioase despre identitatea personajelor, despre origine,
profesiune , nivel de cultura, inteligenta, aparenta politica. Cu putine
exceptii personajele se exprima gresit, folosind pleonasme, truisme,
contradictii, nonsensuri. Toate aceste greseli de limba sunt o inepuizabila
sursa de ras, dar pun in lumina nivelul intelectual si sufletesc al acestor
personaje.
Pronuntarea gresita a unor cuvinte: andrisant, bampir, plebicist, renumeratie
(Pristanda);capitalisti (Farfuridi).
Ticurile sau autonomismele verbale:
Farfuridi: La douasprezece trecute fix.
Pristanda: curat (murdar)
Trahanache: Stimabile; Ai putintica rabdare.
Contradictia in termeni: Dupa lupte seculare, care au durat aproape 30 de ani.
Truismele
Un popor care nu merge inainte sta pe loc.
O societate fara printipuri, care va sa zica ca nu le are.
Nonsensuri
O multime de nonsensuri sunt prezente in discursul lui Farfuridi despre
reviziunea constitutiei.
Comicul numelelor ocupa un loc importatnt, fiind nu numai o sursa de ras, de
amuzament, ci si un instrument a satirei. Astfel aluziile culinare (legate de
alimentate) -Farfuridi, Branzovenescu-; diminutivele ridicole -Agamita
Dandanache-; radacinile semnificative -Catavencu- sugereaza trasaturi ale
posesorilor acestora: prostia, senilitatea si demagogia .
Vorbind despre talentul lui Caragiale in caracterizarea personajelor prin nume,
criticul Ibreleanu preciza: Numele din opera comica a lui Caragiale le dau
impresia ca fac parte din personajele pe care le denumesc. La prima lectura sau
reprezentare a unei comedii a lui Caragiale, simtim ca personajele nu puteau sa
aiba alt nume, in orice caz ca au numelel lor.
Piesa este remarcabila in primul rand prin arta compozitiei. Tehnica este aceea
a amplificarii treptate a conflictului. Initial apar in scena Tipatescu,
Trahanache, Zoe care sunt alarmati de un eveniment petrecut inafara si
dezvaluit partial. Apoi in prim plan apare Catavencu santazistul si astfel se
realizeaza conflictul fundamental a piesei. La acest conflict fundamental
autorul adauga o serie de conflicte noi, secundare,astfel incat actiunea se
complica progresiv, modalitate cunoscuta sub numele de tehnica bulgarului de
zapada.